Ahad, Jun 28, 2009

Guru-guru SMKGR






"Assalamualaikum semua!". Tanpa berlengah semua anak muridku menjawab salam dengan wajah ceria dan terus duduk dengan tenang di atas kerusi di dalam bilik Multimedia PSS SMKGR. Aku tahu mereka semua gembira kerana hari ini lain dari hari biasa, di dalam kelas, susunan meja yang klasik seperti yang dikisahkan oleh cerita P Ramlee (Cikgu Shaari).

"Hari ini Cikgu nak ajar apa?". Itulah soalan pertama yang dikemukakan oleh seorang murid perempuan. Hairan kenapa cikgunya lain hari ini.

"Begini...... siapa di sini yang kurang berminat untuk belajar?" Aku memulakan pelajaran untuk hari ini bagi tempoh 2 waktu.

Sebagai seorang guru, di zaman yang penuh dengan pancaroba ini, aku perlu mencari idea untuk mengambil hati anak muridku. Pengalaman lebih kurang 19 tahun berhadapan dengan anak-anak remaja dalam suasana formal memerlukan kreativiti yang tinggi kerana aku perlu mengajar dan mendidik mereka supaya menjadi manusia berguna di masa akan datang.

Seorang guru bukan sekadar untuk menghabiskan sukatan pelajaran yang telah ditetapkan, bukan juga sekadar memastikan anak muridnya mendapat A setiap kali ujian atau peperiksaan.

"Untuk pengetahuan semua.... saya ada seorang sahaja anak secara biologi, tetapi ketika ini awak semua adalah anak-anak saya.. Saya akan mendidik dan mengajar awak semua seperti saya mengajar anak saya sendiri. Tak kira awak suka atau tidak, saya akan pastikan tanggungjawab ini saya laksanakan dengan sepenuh hati." Pada ketika ini semua murid dalam kelas tersebut memberikan sepenuh perhatian terhadap setiap baris perkataan yang keluar dari dua bibirku.

Aku sangat gembira mengajar dan mendidik anak-anak remaja kini, Aku sentiasa berdoa semoga mereka akan menjadi insan berguna di masa akan datang.

Tiada ulasan:

~RENUNGAN~

Firman Allah swt;
Dan org2 yg apabila ia melakukan perbuatan keji atau menganiayai diri mereka sendiri, mereka segera ingat kpd Allah lalu memohon keampunan bg dosa mereka. Tidak ada yg memberi keampunan dosa melainkan Allah & mereka tdk meneruskan perbuatan keji itu sedang mereka mengetahui. Orang2 yg demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan dr Tuhan mereka & Syurga yg mengalir di bawahnya beberapa buah sungai, mereka kekal di dalamnya, yg demikian itu adalah sebaik2 balasan terhdp org yg beramal.
Ali Imran : 135 - 136