Ahad, Julai 12, 2009

Kaya dan miskin, senang dan susah


Kenangan ketika ziarah Hari Raya 2007 di rumah salah seorang emak saudara di TI.


Tahun ini (2009), keadaan rumah ini semakin teruk. Dindingnya mereput, berayun dek angin yang bertiup kencang. Lantainya akan berbunyi apabila dipijak, bagaikan mengaduh kesakitan dek usia yang lanjut.


Redha dengan rezeki yang ada.... tak disangka rumah ini melanggan siaran TV berbayar setiap bulan.

Aku bertanya.... apakah erti hidup ini? .... setiap hari aku membaca dalam solat "sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku kerana Allah swt...."
Adakah cukup dengan santapan hiburan.... adakah cukup dengan mengisi perut yang kosong.... adakah itu sahaja sudah mencukupi....
"Wahai org yg beriman, jgnlah kamu haramkan benda2 yg baik2 yg telah dihalalkan oleh Allah bg kamu, dan jgnlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak suka kpd org yg melampaui batas. Dan makanlah drpd rezeki yg telah diberikan Allah kpd kamu, dlm keadaan halal lagi baik." al Maidah 87-88

Tiada ulasan:

~RENUNGAN~

Firman Allah swt;
Dan org2 yg apabila ia melakukan perbuatan keji atau menganiayai diri mereka sendiri, mereka segera ingat kpd Allah lalu memohon keampunan bg dosa mereka. Tidak ada yg memberi keampunan dosa melainkan Allah & mereka tdk meneruskan perbuatan keji itu sedang mereka mengetahui. Orang2 yg demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan dr Tuhan mereka & Syurga yg mengalir di bawahnya beberapa buah sungai, mereka kekal di dalamnya, yg demikian itu adalah sebaik2 balasan terhdp org yg beramal.
Ali Imran : 135 - 136